Friday, March 6, 2015

ELAK SEMBELIT SEMASA BERPANTANG




Assalamualaikum.

Video di atas adalah pengakuan jujur seorang wanita yang mengalami kesukaran ketika dalam berpantang bersalin anak pertama, terutama apabila beliau mengalami masalah sakit sembelit.

SEMBELIT ketika BERPANTANG ??? MIMPI NGERI TUUUUUU.....




waduh ! orang yang biasa pun, bila kena sembelit, boleh nangis guling2.

inikan pula, bagi wanita yang baru lepas bersalin. ceaser atau normal.

kalau bersalin normal lagi nangis, sakitnya, ya ampun, yelah, sembelit lagi, luka jahitan kat secret place tu lagi. rasa nak 'terbarai' isi perut time meneran. tapi heppppsssss...jangan teran lelebih hokay ! tak elok !

sakit time nak deliver baby tu pun masih terasa and terngiang2 lagi. kalau ceaser pun sama, dah lah kena pantang pergerakan and makan, terkena pula sembelit.

Adoi ! ngilu rasa terus membayangkan.

patutlah Allah menganugerahkan pahala bagi tiap si ibu yang melahirkan anak2 tau. banyak pengorbanan ibu tau.

ada ke yang tak tahu apa itu SEMBELIT ?

bahasa formalnya, ianya di terangkan sebagai kepayahan dalam membuang air besar dan ia berlaku dalam jarak hari dan tidak frequent. pendek kata, bahasa kasar and pasar nya, kak iza suka cakap ianya adalah berak keras. bila berak keras ni terjadi, of coz lah kita terasa sakit time 'membuang' dan rasa tak puas or tak lawas 'pembuangan' kita tu.

umumnya, SEMBELIT boleh terkena pada sesiapa sahaja terutamanya ibu mengandung dan ibu berpantang, akibat kekurangan bendalir dalam badan ( kurang minum air ), perubahan sistem atau fisiologi badan akibat bersalin dan juga corak pemakanan yang berubah ( wanita berpantang harus berpantang makanan tertentu ).

berdasarkan pembacaan kak iza, untuk ibu yang sedang berpantang, antara faktor lain yang menyebabkan sembelit adalah kerna sistem pencernaan anda berfungsi a little bit slower semasa proses kelahiran dan mungkin juga efek ubatan seperti petidina yang diberikan semasa proses kelahiran bagi tujuan melegakan kesakitan. bukan sahaja pencernaan, usus anda juga 'bekerja' lebih slow dari kebiasaannya.

BAGAIMANA NAK ATASI SEMBELIT DURJANA ITU ?

anda boleh mula dengan mengamalkan pemakanan berteraskan serat tinggi seperti buahan dan oats, dan pleaseeee... minum air masak dengan banyak. air juice buah pun boleh.

ini semua membantu ya dalam mengurangkan rasa sembelit. yet, yes memang lah tidak drastik efek bagusnya, tapi ia sangat crucial tuk bagi najis anda lebih lembut dan senang 'dibuang'. tambahan pula, kalau ibu berpantang tu diberi Allah, rezki tuk breastfeed baby anda. kekerapan breastfeed baby anda boleh menyebabkan anda haus.

kak iza pesan sekali lagi, jangan 'meneran' bila anda 'membuang' time2 sembelit ni hokay. kot2 terkoyak jahitan anda. 'naya oiiiittt'.

jika anda merujuk kepada doktor, selepas konsultasi, normally doktor akan bagi anda julap cecair tuk diminum. dan anda wajib untuk terus mendapat konsultasi dari doktor jika ia berlarutan, dan elakkan membeli ubatan tanpa preskripsi mahupun kebenaran doktor. yelah, setiap manusia kan, berlainan antibodi dan penyakitnya, of coz doktor akan ambil kira health condition anda sebelum bagi ubat.

CARA LAIN, KAK IZA ?

anda boleh atasinya dengan set lengkap SHAKLEE. 



KENAPA SHAKLEE, KAK IZA ?

sebab shaklee merupakan supplements atau makanan tambahan yang selamat sejak dari dahulu lagi, dan ia juga menawarkan set khusus untuk ibu berpantang, agar para ibu menjadi lebih sihat, happy, dan of coz nak elak SEMBELIT DURJANA itu dengan cara yang lebih selamat.

untuk pengetahuan anda, set bersalin atau berpantang shaklee mengandungi set lengkap vitamin untuk ibu berpantang. 



secara umum, antara kebaikan set tersebut berbanding set berpantang tradisional mahupun dalam kelasnya tersendiri :-

1. tidak membuatkan badan anda panas lantas memudaratkan kondisi anda sebagai ibu yang menyusukan baby.
2. berita baik sekali tuk ibu breastfeed. set ini tidak akan menyebabkan jaundice pada baby anda.
3. anda boleh sahaja meneruskan set ini walau selepas berpantang. sebab setiap produk memang mempunyai multifunctions. cuma selepas berpantang, ada kelonggaran, anda boleh pilih dan tambah produk tertentu sahaja mengikut keperluan anda.
4. dengan amalan konsisten, shaklee dapat membantu anda menyembuhkan luka luaran dan dalaman dengan lebih cepat dan efektif.
5. bagi energy booster. ye lah, ada yg para ibu yang kena kerap berjaga malam tuk breastfeed baby dan tukar diapers mereka. dan one more bonus, keesokan harinya, anda tak ada lah end up bangun dengan 'mata panda'. tak comel lah gitu :)
6. shaklee membantu anda menggantikan vitamin dan mineral penting yang hilang ketika deliver baby.
7. elakkan sembelit. of coz !
8. elak meroyan dan bentan. yes, seriously, coz ia mampu memberi anda rasa relax dan lebih tenang.
9. all shaklee's supplements ni mudah tuk di makan or minum, dan ianya larut air.

SEMBELIT DAN SHAKLEE.

Antara best product dalam set berpantang yang boleh menangani sembelit tuk ibu yang sedang berpantang, yang kak iza nak mention, adalah OSTEMATRIX.


* sila lah jangan malas tuk membaca details yang kak iza provided dalam pic itu ya. tq :)


kak iza faham, setiap orang mempunyai had kewangan yang berbeza. jika anda mahukan set yang lebih cost saving tuk set berpantang, tetapi dalam masa yg sama mahukan ostematrix yang mampu membantu permasalahan sembelit,

kak iza boleh recommend set basic tuk set ibu berpantang atau bersalin. iaitu :-

1. Alfalfa Complex


2. B Complex

3. ESP

4. OSTEMATRIX



InsyaAllah, ianya mampu milik dan jimat serta lasting berbulan2.

baiklah, kak iza doakan para ibu yang sedang berpantang. moga lebih sihat dan ceria. usah serik rasa bersalin ya. anddddd sembelit boleh dielak, jika kita bijak mengelaknya dengan cara yg betul dari awal lagi.

nak contact kak iza, anda boleh call or whatsapp kak iza di talian 012.706.9232.

KENAPA PERLU BELI DENGAN KAK IZA ?

sebab kak iza is a shaklee independent distributor. ur trusted one :)

No comments:

Post a Comment