Friday, March 6, 2015

HAID TIDAK TERATUR : ISTERI KU SI EMO

Assalamualaikum.

wah..dah macam tajuk cerpen uolllsss, entry kali ini.

jom layan video ni dulu,sebelum kak iza sambung pot pet pot pet.


https://vimeo.com/116725634

dah tengok video tu ?

haid tidak teratur bukan benda asing dalam hidup wanita masa kini.

pusingan tak tetap dan tak stabil ini sangat mengganggu para wanita, khususnya para isteri yang sangat inginkan zuriat.

dengan haid yang tidak teratur, payah lah si isteri ni nak tahu waktu kesuburan bila dan merancang tuk mengandung.

bukan tu sahaja, mood asyik melayang aje, asyik nak moody aje, sampai sang suami pun terkena tempiasnya. kesian cik abang saya kita, tak memasal kena.



nasib baik si suami bukan penulis novel, kalau tak mesti dah karang novel bertajuk ' isteri ku emo lagi'.. haha..oppsss.. ;p

sebelum kak iza cerita lebih lanjut langkah penyelesaiannya.

kak iza nak highlight serba sedikit mengenai ceritera kenapa lah 'miss p' kita ni selalu keluar irregular.

KITARAN HAID TIDAK TERATUR

period cycle yang normal berlaku setiap bulan di mana setiap cycle, tidak sama tuk setiap wanita. normally, every cycle berlaku kira2 pada setiap 21 hingga 35 hari. kalau dah melebihi 40 hari dan ke atas, setiap cycle period anda tu, dah jatuh wajib berjumpa doctor dan dapatkan supplements yg bersesuaian.

period akan mengalir pada kadar 2 hingga 7 hari. normal people,selalunya period flow akan keluar sekitar 5 hingga 7 hari. tetapi jika anda perasan period anda mula keluar dalam beberapa hari shj, usah gusar, kerna ia berkait rapat dengan peningkatan umur yang kita lalui.

period cycle anda akan diklasifikasi kan sebagai normal apabila tempoh cycle sama setiap bulan. itu bermakna,potensi kehamilan bagi si isteri masih ada. tapi itu belum ambil kira penyakit2 sampingan lain yang menolak potensi kehamilan ya. sila check penyakit anda yang menghalang anda tuk jadi lebih subur.

yang dikatakan period cycle tidak teratur apabila period cycle kita setiap bulan tak tepat, ye lah, period cycle bulan lepas ke bulan ni, 28 hari. period cycle bulan ni ke bulan hadapan, jadi 35 hari. kalau keluar darah period pun macam tak berapa betul and konsisten blood flow nya, sekejap sikit,sekejap banyak.


PUNCA KITARAN HAID TAK TERATUR

- hamil / breastfeed baby

- penurunan / kenaikan - berat badan melampau - size bukan tanda ukur for kak iza, yang penting,body anda fit tuk hamil. kurus sangat pun tak boleh, gemuk sangat pun tak boleh. so, jangan terlampau selesa sangat dengan tubuh badan anda jika ia merupakan faktor period cycle anda tidak teratur,

- PCOS - ataupun nama panjangnya Sindrom Polycystic Ovari, merupakan gangguan hormon yg menyebabkan cyst kecil tumbuh di ovari dan sebabkan period cycle anda tidak teratur. mengikut kajian, wanita yg mempunya PCOS ini mempunyai ganguan fungsi ovari kronik yang tidak normal dan mempunyai tahap androgen ( hormon seks lelaki ) yang luar biasa tinggi.

- Kegagalan ovari pra-matang - ia referring kepada 'lost function of normal ovary' sebelum usia 40 tahun. bahasa senangnya, haid terhenti sebelum usia 40 tahun.

- Fibroid - ketumbuhan bukan barah rahim yang sebabkan pendarahan haid lebih banyak dan tempoh hadi menjadi lebih lama,tidak seperti normal.

- thyroid ( tiroid ) - kelenjar tiroid yg mempengaruhi metabolisme badan kita.

SOLUTION 

dapatkan khidmat nasihat doktor dengan kadar segera dan anda boleh dapatkan produk makanan tambahan dari rangkaian SHAKLEE dari kak iza. bukan takat pembelian produk, kak iza juga tawarkan a life time FREE consultation. jangan takut jangan segan dengan kak iza.



GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E. Kebiasaannya digunakan untuk regulate kitaran haid, simptom PMS, sakit kepala dan untuk mereka yang menopause. 


kalau uolls tengok betul2 video yg kak iza letak di atas nun, wanita tersebut ada mention yg GLA Complex ni merupakan salah satu produk yg membuat period beliau kembali normal, selain vitamin c, vitalea dan b complex. line product yang wanita tersebut mention juga merupakan set basic yang perlu ada bg setiap wanita yg ingin sihat.

Alhamdulillah, dengan izin Allah, wanita tersebut sembuh. #shakleeffect berjaya. ia selamat coz #drugfree dan #sihattanpaubat






InsyaAllah, dengan berkat usaha dan doa anda. kak iza doakan uolls menjadi wanita yang lebih sihat dan bagi yang mempunyai planning tuk mendapatkan zuriat, dipermudahkan oleh NYA. Amin Ya Rabb. pssttt...bila dah tak emo-emo, suami pun sayang ketat2 uollsss . :)




macam yg kak iza mention tadi, nak dapatkan supplements berkaitan, anda akan dapat bonus dari kak iza, iaitu a life time free consultation.



Iza Maria Binti Ahmad (ID 1097063)

FB: Pusat Kecantikan Puteri
IG : puteri.segamat
No Tel: 012.706.9232 call / whatsapp / telegram
COD area: Segamat


Penghantaran ke seluruh malaysia adalah melalui pos.



Get Well soon, uollssss :)




No comments:

Post a Comment